Exodus90

Příručka duchovního vůdce bratrstva

Exodus 90 je devadesátidenní duchovní cvičení v modlitbě, askezi a bratrství.
Bratrství se skládá z čtyř až osmi stejně smýšlejících mužů a duchovně je řídí kněz, kdykoli je to možné.

Každé bratrstvo Exodu 90 má jednoho duchovního vůdce. Obvykle je to ten, kdo do této skupiny mužů přivedl myšlenku Exodu 90. V některých případech to může být muž jmenovaný knězem, aby bratrstvo vedl. Vůdce je ten, kdo pořádá setkání a udržuje životnost skupiny, zejména proto, že cesta pouští trvá dlouho a stává se čím dál náročnější.

Cílem duchovního vůdce je zajistit, aby muži ve své skupině přijímali dary modlitby, askeze a bratrství způsobem, který je náročný a očistný, stejně jako duchovně zdravý. Duchovní vůdce by se měl snažit naplnit tento cíl vedením mužů v bratrstvu (zejména vůdce bratrství), jak uzná za vhodné.

Pro objasnění, duchovní vedení neznamená individuální duchovní vedení každého člena bratrstva Exodu 90, i když pravidelná setkání s vůdcem bratrstva mohou pomoci celé skupině. Pro roli duchovního vůdce bratrstva nejsou stanoveny žádné zvláštní parametry. Při výběru způsobu, jakým duchovní vůdce bratrstva úspěšně dosáhne cíle, je třeba použít pastorační úsudek.

Prostřednictvím devadesátidenního duchovního cvičení se muži učí, že 91. den není cílová čára, ale startovní čára. To znamená, že v 91. den kněz nalézá své muže – muže, kteří jsou připraveni jít na misi pro něj a pro farnost.

Pomoc bratrstvu Exodu 90 tím, že jim po devadesát dní slouží jako duchovní správce, se kněžím opakovaně ukázala jako dobrá investice do budoucnosti farnosti. Pomozte osvobodit muže a oni budou připraveni pomoci vám rozvíjet poslání farnosti.

Osvědčené postupy

Níže uvádíme tři příklady osvědčených postupů od kněží ze Spojených států, aby vám pomohly rozeznat úroveň investic, které jste schopni učinit jako duchovní vůdci pro bratrstvo Exodus 90 ve vaší farnosti.

1. Vstupte do duchovního cvičení s muži farnosti

Znamená to provádění všech asketických disciplín a navštěvování bratrských setkání jednou týdně. Kněz v Indianě nedávno řekl, že Exodus 90 prolomil bariéru mezi kněžími a laiky víc než jakýkoli jiný program, který viděl. Takové sjednocení duchovního otce a jeho synů je počátkem hojného uzdravování, zvýšené důvěry a výsadby nedocenitelných semen. (Když se kněží připojují ke svým mužům v tomto cvičení, vhodné hranice mezi kněžími a laiky mohou a měly by být stále respektovány.)

2. Připravte týdenní duchovní přednášky pro své muže

Jestliže má farnost mnoho bratří Exodu 90 a všichni vstupují do duchovního cvičení současně, kněz by měl najít kreativní cestu, jak i on může v životě všech bratrstev hrát nějakou roli. Pastor v Minnesotě vyzval muže své farnosti, aby se ujali výzvy Exodu 90, což vedlo k vytvoření pěti bratrských společenství. Aby sloužil všem pěti bratrstvům a podporoval společně sdílené bratrství, udělal si ve svém plánu čas, který do těchto mužů investoval každou sobotu ráno. Muži začali se snídaní, aby tak přešli z pátečního postu. Pastor pak všem mužům přednesl krátkou duchovní přednášku
na katechetické téma. Poté se bratrstvo oddělilo od kněze i dalších čtyř bratrstev, aby uspořádalo své vlastní týdenní bratrské setkání.

3. Setkejte se s bratrstvem Exodus 90 po dobu 30 minut každý druhý (nebo každý třetí) týden.

To může znamenat účast na pravidelném týdenním setkání bratrstva nebo vyhrazení jiného času pro setkání s nimi.
Mohl by zahrnovat společnou svatou hodinu, při které může být k dispozici svátost smíření, případně sobotní dopolední výlet skupiny s časem na diskusi o tom, jak Exodus probíhá, nebo setkání s bratrstvem s diskusí
o výzvách a milostech cesty Exodu, kterou duchovní otec podpoří slovy povzbuzení.

To je jen několik příkladů. Existuje mnoho dalších kreativních možností. Vzhledem k tomu, že každá farnosti je jiná, je role duchovního vůdce otevřena vašemu pastoračnímu úsudku.

Čím se stanou muži farnosti 91. dne?

Závěrečné citace

  1. St. John of the Cross, Maxims and Counsels, 53 in The Collected Works of St. John of the Cross, tr. K. Kavanaugh, OCD, and O. Rodriguez, OCD (Washington DC: Institute of Carmelite Studies, 1979), 678.
  2. Ratzinger, The Meaning of Christian Brotherhood, p. 37.
  3. Ibid., p. 50.
  4. Sacrosanctum Concilium (December 4, 1963), par. 47.
  5. Gary Wilson, Your Brain on Porn, revised and updated edition (2017), p. 108.
  6. St. Methodius, chapter 2 of “Discourse IV: Theopatra,” in The Banquet of the Ten Virgins. A biblical “type” is something (whether a person, place, thing, or event) that points to or prefigures another, deeper reality. We will encounter a number of “types” during Exodus 90.
  7. St. Ambrose, Cain and Abel, chapter 2, par. 7, trans. John J. Savage, in Roy Joseph Deferrari, et al., eds, The Fathers of the Church: A New Translation, vol. 42 (New York: Fathers of the Church, Inc., 1961), 364.
  8. See Robert Alter, The Five Books of Moses: A Translation with Commentary (NY: W.W. Norton & Company, 2004).
  9. St. Francis de Sales, Letter 96 to Soeur de Bréchard, superior at the Visitation at Moulins, July 22, 1616, in St. Francis de Sales Selected Letters, trans. Elisabeth Stopp (Stella Niagara, NY: DeSales Resource Center, 2011), p. 246.
  10. St. John Chrysostom, “Homily for Good Friday.”
  11. Jean Daniéllou, S.J. – The Lord of History, Translated by: Nigel Abercrombie (Longman, Green and Co Ltd, 1958)
  12. St. John Cassian, The Conferences, Third Conference.
  13. Scott Hahn, Genesis I – XXII: The Covenant as a Family Affair (Saint Joseph Communications, Inc., 2017).
  14. St. Augustine, On the Trinity, chapter 15, par. 20.
  15. Scott Hahn, A Father Who Keeps His Promises (Franciscan Media, 1998).
  16. St. John Chrysostom, “Homily on the Beginning of the Holy Season of Lent.”
  17. Strong’s Lexicon and Dictionary, Word Designation “H8548.”

Credits & Copyrights

© 2018 Exodus 90

Napsal Nathaniel Binversie, ředitel mise, Exodus 90

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být bez předchozího písemného souhlasu držitele autorských práv reprodukována, distribuována nebo přenášena v jakékoli formě nebo jakýmkoli způsobem, včetně fotokopírování, záznamu nebo jiných elektronických či mechanických metod, s výjimkou krátkých nabídek, zakomponována do kritických recenzí a některých dalších nekomerčních použití povolených autorským zákonem.

[Citace písem jsou z revidované standardní verze bible – druhé katolické vydání (vydání Ignáce), copyright © 2006 Národní rada Kristových církví ve Spojených státech amerických. Používá se svolením. Všechna práva vyhrazena.

Střih Stefanie Jansen a Mary Beth Baker Design Jacob Laskowski z 86 Creative

Rozvržení knihy od Lindsey Riesen

Originální autorská práva © Ty Catholic Men, 2015 Původní text napsal Fr. Brian Doerr, 2014

Exodus 90

P.O. Kolonka 10053 | Fort Wayne, IN 46850 Exodus90.com

O autorovi

Nathaniel Binversie slouží jako ředitel mise Exodus 90. Je také spisovatelem a veřejným řečníkem. Studoval na University of St. Thomas v St. Paul, Minnesota, kde navíc vstoupil do seminární formace na semináři St. John Vianney College. Později získal magisterský titul z teologie na Augustinském institutu v Denveru v Coloradu. Především je misionářem na plný úvazek. Nathaniel vidí důležitost toho, aby člověk žil celý život jako misi, a nejplněji se mu to daří, když ho na ní doprovází jeho manželka Sherry a dcera Lucia. Nathanielův život misionáře na plný úvazek začal prací s muži na univerzitních kampusech, včetně University of Utah, University of Northern Colorado a Franciscan University of Steubenville. Za to, že během let strávených ve Steubenville formovali jeho chápání duchovního synovství a duchovního otcovství, vděčí zejména Dr. Scottu Hahnovi a Dr. Donu Brielovi, kteří mu pomohli pochopit, co znamená zasvětit celý svůj život Kristu.

Varianta překladu a úprav: 2023_09_07

Jiří J. a Pavel S.